![boeing 737 max problemi](https://static.sky.it/editorialimages/6de8698886054fd7e0fafcc05070dfd7164aa958/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/hero_boeing_ansa.jpg?im=Resize,width=375)
Boeing 737 Max, gli ispettori Usa trovano 97 problemi: falliti 33 test su 89
Mentre proseguono le indagini sul portellone esploso su un volo dell'Alaska Airlines lo scorso 5 gennaio, il "New York Times" anticipa i risultati poco soddisfacenti dei controlli portati avanti dalla Federal Aviation Administration. L'agenzia ha anche condotto 13 audit su Spirit AeroSystems, la società che produce la fusoliera del 737 Max: i meccanici in un caso avrebbero utilizzato sapone per piatti "come lubrificante nel montaggio del portellone"
![USA BOEING INVESTIGATION epa11064546 A handout photo made available on 08 January 2024 by the National Transportation Safety Board taken during the investigation into the sudden fuselage failure on a Boeing 737-9 MAX airplane being operated by Alaska Airlines Flight 1282 on 07 January 2024 in Portland, Oregon, USA. On 05 January 2024 fuselage panel on the plane suddenly blew out forcing pilots to make an emergency landing and resulting in the NTSB grounding all Boeing 737-9 MAX models for inspection. EPA/NTSB HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES](https://static.sky.it/editorialimages/eba462238ce6fe4ce2c3460dfedb7bdd36b308bb/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/boeing_ansa.jpg?im=Resize,width=335)
LE INDAGINI USA SUI BOEING 737 MAX
- Lo scorso 5 gennaio scoppiava un portellone d'emergenza di un Boeing modello 737 Max su un volo dell’Alaska Airlines. Due mesi dopo arrivano i primi risultati dell’indagine sulla società avviata dalla Federal Aviation Administration statunitense (Faa). Non sono del tutto confortanti
![(FILE) USA TRANSPORT BOEING epa08116630 (FILE) - An aerial view of Boeing 737 Max 8 aircraft sitting parked at Boeing Field in Seattle, Washington, USA, 21 July 2019 (reissued 10 January 2020). according to reports from 10 January 2020, internal Boeing messages were released in which one of the employees allegeldy said the Boeing 737 Max was 'designed by clowns'. The plane was grounded by aviation regulators and airlines around the world in March 2019 after 346 people were killed in two crashes. The loss was Boeing's biggest in the last ten years. *** Local Caption *** 55358889 EPA/GARY HE EDITORIAL USE ONLY EDITORIAL USE ONLY *** Local Caption *** 55358889](https://static.sky.it/editorialimages/702cfd0aa9b9cd9550d75ee78bc848d926ed8b95/skytg24/it/mondo/2024/01/09/boeing-737-max-incidenti-problemi-tecnici/boeing_737_max_ansa.jpg?im=Resize,width=335)
97 CASI DI “PRESUNTA NON CONFORMITÀ”
- Ad anticipare quanto raccolto dalla Faa è The New York Times: la compagnia ha fallito 33 verifiche su 89. In tutto sono stati registrati 97 casi di "presunta non conformità". Va però precisato che le indagini sono in corso e che la stessa Faa non ha quindi avvallato quanto trapelato sui media
![(FILE) USA ECONOMY BOEING SPIRIT AEROSYSTEMS epa08083643 (FILE) - Damaged buildings at Spirit Aerosystems airplane manufacturing plant after a tornado moved through the area over night in Wichita, Kansas, USA, 15 April 2012 (reissued 20 December 2019). Reports on 20 December 2019 state Spirit AeroSystems, a major supplier of Boeing, said they would stop building fuselages for Boeing's grounded 737 MAX passenger planes. The move by Spirit AeroSystems is seen as an indication of Boeing's suppliers becoming affected by Boeing's production cut. EPA/LARRY W. SMITH *** Local Caption *** 50301849](https://static.sky.it/editorialimages/2af4c579e19132694bbcd20264b98105a6231ce9/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/spirit_aerosystems_ansa.jpg?im=Resize,width=335)
LE INDAGINI SU SPIRIT AEROSYSTEMS: IN 7 CASI SU 13 I RISULTATI SONO NEGATIVI
- L’agenzia per la sicurezza aerea Usa non si è limitata a verificare il rispetto degli standard di qualità negli stabilimenti Boeing, ma ha anche condotto 13 audit su Spirit AeroSystems, la società che produce la fusoliera del 737 Max. Sette di questi hanno dato risultati negativi
![(FILE) USA ECONOMY BOEING SPIRIT AEROSYSTEMS epa08083649 (FILE) - The signage of Spirit Aerosystems at their airplane manufacturing plant in Wichita, Kansas, USA, 15 April 2012 (reissued 20 December 2019). Reports on 20 December 2019 state Spirit AeroSystems, a major supplier of Boeing, said they would stop building fuselages for Boeing's grounded 737 MAX passenger planes. The move by Spirit AeroSystems is seen as an indication of Boeing's suppliers becoming affected by Boeing's production cut. EPA/LARRY W. SMITH *** Local Caption *** 50301849](https://static.sky.it/editorialimages/56b73f84994cd31e72b89a55e373f7343f043090/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/spirit_aerosystems_ansa2.jpg?im=Resize,width=335)
COSA È EMERSO DAI TEST/1
- Durante i controlli, la Faa ha osservato come i meccanici della Spirit (con sede a Wichita, nel Kansas) abbiano utilizzato "la chiave magnetica di un hotel per controllare la guarnizione di un portellone"
![(FILE) TAIWAN USA ECONOMY BOEING epa08967893 (FILE) - A file photo dated 14 June 2016 showing a man walking past a logo of US aircraft manufacturing company Boeing at Taoyuan airport, in Taoyuan, Taiwan (reissued 26 January 2021). Boeing is due to release its 4th quarter 2020 results on 27 January 2021. EPA/RITCHIE B. TONGO *** Local Caption *** 56030419](https://static.sky.it/editorialimages/5376eff4e87d331f8579033b35cd810e833bd0ca/skytg24/it/mondo/2024/01/09/boeing-737-max-incidenti-problemi-tecnici/boeing_logo_ansa.jpg?im=Resize,width=335)
COSA È EMERSO DAI TEST/2
- In un altro caso, gli stessi meccanici avrebbero usato "il detergente liquido per i piatti Dawn come lubrificante nel montaggio del portellone", per poi ripulire la guarnizione con un “panno bagnato”. Tutto in contrasto con le corrette regole procedurali e di sicurezza
![USA BOEING INVESTIGATION epa11064545 A handout photo made available on 08 January 2024 by the National Transportation Safety Board taken during the investigation into the sudden fuselage failure on a Boeing 737-9 MAX airplane being operated by Alaska Airlines Flight 1282 on 07 January 2024 in Portland, Oregon, USA. On 05 January 2024 fuselage panel on the plane suddenly blew out forcing pilots to make an emergency landing and resulting in the NTSB grounding all Boeing 737-9 MAX models for inspection. EPA/NTSB HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES](https://static.sky.it/editorialimages/e0225702e0eed3f44885daed8c738f91b446a072/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/boeing_ansa4.jpg?im=Resize,width=335)
LE INDAGINI SULL'INCIDENTE/1
- Emerge come Alaska Airlines fece volare il Boeing 737 Max 9 nonostante il giorno prima ingegneri e tecnici della compagnia avessero espresso la loro preoccupazione per le crescenti evidenze di “un problema”, tanto da voler togliere il velivolo dal servizio per una manutenzione la sera dopo
![USA BOEING INVESTIGATION epa11064536 A handout photo made available on 08 January 2024 by the National Transportation Safety Board taken during the investigation into the sudden fuselage failure on a Boeing 737-9 MAX airplane being operated by Alaska Airlines Flight 1282 on 07 January 2024 in Portland, Oregon, USA. On 05 January 2024 fuselage panel on the plane suddenly blew out forcing pilots to make an emergency landing and resulting in the NTSB grounding all Boeing 737-9 MAX models for inspection. EPA/NTSB HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES](https://static.sky.it/editorialimages/c3afb01157cf8a4428438292bed2a8256e7b60f3/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/boeing_ansa5.jpg?im=Resize,width=335)
LE INDAGINI SULL'INCIDENTE/2
- The New York Times riferisce come la società alla fine decise invece di tenerlo operativo: doveva completare tre voli, di cui l'ultimo a Portland, Oregon, dove c'era una delle strutture di manutenzione della compagnia. Prima che potesse completare il piano però un portellone di emergenza esplose in volo pochi minuti dopo il decollo del secondo volo, costringendo l'aereo ad un atterraggio di emergenza
![USA BOEING epa11217139 A person runs near the Boeing Distribution Services Inc. HQ in Hialeah, Florida, USA, 12 March 2024. According to officials in Charleston, South Carolina, John Barnett, a former Boeing employee known for raising concerns about the company's production standards, was found dead on 09 March 2024. The Charleston County Coroner s Office confirmed the identity of the deceased and that his death was the result of a self-inflicted gunshot wound. EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH](https://static.sky.it/editorialimages/405cd2785aae694255e87a991f958bee6049200f/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/boeing_ansa2.jpg?im=Resize,width=335)
NUOVI INCIDENTI: IL 787
- Da quel giorno altri modelli Boeing intanto sono finiti al centro della cronaca Usa per alcuni incidenti più recenti. È successo ad esempio al 787: almeno 50 persone sono rimaste ferite su un 787 della LATAM Airlines che ha perso improvvisamente quota per un problema tecnico
![USA BOEING epa11217135 A person runs near the Boeing Distribution Services Inc. HQ in Hialeah, Florida, USA, 12 March 2024. According to officials in Charleston, South Carolina, John Barnett, a former Boeing employee known for raising concerns about the company's production standards, was found dead on 09 March 2024. The Charleston County Coroner s Office confirmed the identity of the deceased and that his death was the result of a self-inflicted gunshot wound. EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH](https://static.sky.it/editorialimages/34401350705c250bb0a0ac25341bc9f4d64bfc80/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/boeing_ansa6.jpg?im=Resize,width=335)
IL BOEING 777 CHE HA PERSO UNA RUOTA
- Venerdì 8 marzo un Boeing 777 della United Airlines diretto a Osaka ha perso una ruota subito dopo il decollo dall'aeroporto di San Francisco con i rottami che sono finiti su un parcheggio. Nessuno è rimasto ferito, ma anche su questo la Faa ha deciso di aprire un'indagine
![USA BOEING epa11217141 A view of the Boeing Distribution Services Inc. HQ in Hialeah, Florida, USA, 12 March 2024. According to officials in Charleston, South Carolina, John Barnett, a former Boeing employee known for raising concerns about the company's production standards, was found dead on 09 March 2024. The Charleston County Coroner s Office confirmed the identity of the deceased and that his death was the result of a self-inflicted gunshot wound. EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH](https://static.sky.it/editorialimages/ec06e04b7e5e8895948362480d3b83980ba47117/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/BOEING_ANSA7.jpg?im=Resize,width=335)
IL FUORI PISTA A HOUSTON
- Sempre venerdì scorso, un 737 Max è uscito fuori pista finendo sull'erba all'aeroporto George Bush di Houston, Texas. Anche in questo caso non c'è stato alcun ferito, ma quanto successo non fa altro che aumentare le domande a cui Boeing dovrà rispondere
![USA BOEING STOCK epa11088515 The Boeing logo is displayed on one of its buildings in El Segundo, California, USA, 18 January 2024. Airplane maker Boeing recieved a firm order from India's Akasa Air for an additional 150 737 MAX jets causing the companyÂ?s stock to gain nearly 4 percent as of 1 p.m. ET. Boeing stock had dropped more than 20 percent since the start of the year after an incident involving an Alaska Air 737 MAX 9 jet. EPA/CAROLINE BREHMAN](https://static.sky.it/editorialimages/a2b4176c5996e7993a3265efe313b9e29378035b/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/boeing_ansa8.jpg?im=Resize,width=335)
L’EX DIPENDENTE CHE TESTIMONIÒ CONTRO BOEING TROVATO MORTO
- Intanto si è diffusa anche la notizia della morte di John Barnett, ex dipendente Boeing che qualche anno fa aveva denunciato gravi problematiche interne all’azienda: alcuni lavoratori, ha detto, avevano "deliberatamente" montato parti di "qualità inferiore" agli standard di sicurezza. Affermò poi di aver scoperto problemi con i sistemi per l'ossigeno. Secondo l'impiegato, i test avevano mostrato un tasso di fallimento del 25%
![USA BOEING epa11217138 A plane overflight the Boeing sign on the wall of the Boeing Distribution Services Inc. HQ in Hialeah, Florida, USA, 12 March 2024. According to officials in Charleston, South Carolina, John Barnett, a former Boeing employee known for raising concerns about the company's production standards, was found dead on 09 March 2024. The Charleston County Coroner s Office confirmed the identity of the deceased and that his death was the result of a self-inflicted gunshot wound. EPA/CRISTOBAL HERRERA-ULASHKEVICH](https://static.sky.it/editorialimages/c36135d42120d4ca9a241f4b664966bdcd1ac8a2/skytg24/it/mondo/2024/03/13/boeing-737-max-problemi/boeing_ansa9.jpg?im=Resize,width=335)
LA CAUSA LEGALE
- Boeing respinse tutte le accuse e Barnett avviò una battaglia legale contro l'azienda, accusandola di aver "denigrato la sua persona e di aver ostacolato la sua carriera" come forma di ritorsione. È morto quattro giorni fa a Charleston, una settimana dopo essere stato interrogato dagli avvocati della Boeing e a pochi giorni da un'altra testimonianza nell'ambito della stessa causa. Aveva lavorato per Boeing 32 anni