![Abitudini Lockdown Covid](https://static.sky.it/images/skytg24/it/economia/2020/07/02/coronavirus-abitudini-consumi-italiani-lockdown/hero_covid_abitudini_italiani_getty.jpg.transform/hero-mobile/4ca661722e9fc236113687f3752ffd72c2de495d/img.jpg)
Tv, libri e musica: come sono cambiate le nostre abitudini durante l’emergenza coronavirus
Cresciuti enormemente i consumi televisivi durante il lockdown, così come sono aumentati la lettura dei libri e l’ascolto della musica. Grande successo per il digitale mentre si rivelano poco attrattive le visite virtuali dei musei e dei siti archeologici. Dall’indagine di Impresa Cultura Italia-Confcommercio emerge inoltre come gli italiani siano disposti a pagare fino al 50% in più per assistere a eventi culturali dal vivo. FOTO
![Abitudini e consumi degli italiani durante il lockdown](https://static.sky.it/images/skytg24/it/economia/2020/07/02/coronavirus-abitudini-consumi-italiani-lockdown/00_covid_abitudini_italiani_getty.jpg.transform/gallery-horizontal-mobile/26b29220f1a1041da00901c92fecd2012aba1182/img.jpg)
Crescono i consumi televisivi, la lettura dei libri, l’ascolto della musica e i servizi digitali, mentre è scarso il successo per le visite virtuali a musei e siti archeologici: queste alcune delle rivelazioni dell’indagine di Impresa Cultura Italia-Confcommercio, in collaborazione con Swg, sugli effetti del covid-19 e del lockdown per i consumi culturali degli italiani
GLI AGGIORNAMENTI LIVE SUL CORONAVIRUS![1212784377 BURGOS, SPAIN - MARCH 16: In this photo illustration, a woman watches TV from her home on March 16, 2020 in Burgos, Spain. Spain will impose a national blockade to combat the coronavirus on March 16, 2020 in several cities. (Photo by Samuel de Roman / Getty Images)](https://static.sky.it/images/skytg24/it/economia/2020/07/02/coronavirus-abitudini-consumi-italiani-lockdown/covid_abitudini_italiani_getty.jpg.transform/gallery-horizontal-mobile/830045589ae488e22342418315d427b189cc0947/img.jpg)
Secondo i dati rivelati, i consumi televisivi durante il lockdown sono cresciuti del 47%
Lo speciale Coronavirus![1212573995 TURIN, ITALY - MARCH 15: A woman watches a Netflix TV series on the laptop at home to pass the time after the Italian government clamped down on public events, closed bars, restaurants and schools, imposed travel restrictions and advised citizens to stay at home in an attempt to slow the spread of the Coronavirus on March 15, 2020 in Turin, Italy. Italy has been the worst hit county outside of China, with over 24,747 confirmed cases of COVID-19 and as many as 1,809 fatalities. (Photo by Stefano Guidi/Getty Images)](https://static.sky.it/images/skytg24/it/economia/2020/07/02/coronavirus-abitudini-consumi-italiani-lockdown/02_abituduni_covid_getty.jpg.transform/gallery-horizontal-mobile/a809c37e5ac3da1b2ea3c89fe8fb4501ff4f3d6d/img.jpg)
Tra i consumi televisivi, si segnala un significativo aumento dell'utilizzo di piattaforme web in abbonamento (per il 34%) e, più in generale, dei canali a pagamento con un +20%
Bonus baby sitter: può andare anche ai nonni purché non conviventi. FOTO![1212573969 TURIN, ITALY - MARCH 15: A woman reads a book at home to pass the time after the Italian government clamped down on public events, closed bars, restaurants and schools, imposed travel restrictions and advised citizens to stay at home in an attempt to slow the spread of the Coronavirus on March 15, 2020 in Turin, Italy. Italy has been the worst hit county outside of China, with over 24,747 confirmed cases of COVID-19 and as many as 1,809 fatalities. (Photo by Stefano Guidi/Getty Images)](https://static.sky.it/images/skytg24/it/economia/2020/07/02/coronavirus-abitudini-consumi-italiani-lockdown/03_abituduni_covid_getty.jpg.transform/gallery-horizontal-mobile/9e24b8272c4eecb1bb6edbf8afba68a7d7c6bcee/img.jpg)
Importante anche la crescita della lettura dei libri che durante la pandemia ha fatto registrare un +14%
Libri: da Francesco Piccolo a Elisabetta Sgarbi, 50 consigli d'autore raccolti da Sky Tg24![455965248 A visitor holds a tablet showing a statue of Mars and Venus at the Trajan's Market (Mercati di Traiano) museum on September 23, 2014 in Rome, where the exhibition "The keys of Rome. The city of Augustus" runs till May 10, 2015. "Keys To Rome" is an international exhibition on the city of Augustus and the Roman Empire organized in four locations (Rome, Alexandria, Amsterdam, and Sarajevo) by the European network of Virtual Museums, V-MUST, coordinated by the Italian National Council of Researches. AFP PHOTO / VINCENZO PINTO (Photo credit should read VINCENZO PINTO/AFP via Getty Images)](https://static.sky.it/images/skytg24/it/economia/2020/07/02/coronavirus-abitudini-consumi-italiani-lockdown/12_abituduni_covid_getty.jpg.transform/gallery-horizontal-mobile/3fe9815065a4f79b4dc645f315cc2b73f0f953d2/img.jpg)
In pochi (solo il 4%) hanno approfittato della possibilità di visite virtuali a musei e siti archeologici
![1223828070 People dance, at a special edition of the the 'Paradise City' festival, where 25 people can enjoy the live performances from private boats, Wednesday 01 July 2020 in Perk, Steenokkerzeel. The original version of the festival had to be cancelled due to the Corona virus crisis. Strict rules still apply for the new version, including a very limited number of guests.
BELGA PHOTO JASPER JACOBS (Photo by JASPER JACOBS/BELGA MAG/AFP via Getty Images)](https://static.sky.it/images/skytg24/it/economia/2020/07/02/coronavirus-abitudini-consumi-italiani-lockdown/13_abituduni_covid_getty.jpg.transform/gallery-horizontal-mobile/3fb0eaf9bd2d8bfe148339ca0085771c4aedc95e/img.jpg)
Dallo studio emerge inoltre che cresce la voglia di attività culturali legate al divertimento (+15% rispetto a dicembre 2019) e al relax (+14%)
I concerti dopo il coronavirus: ecco come sarà la musica live secondo i cantanti. FOTO![455913290 VERONA, ITALY - SEPTEMBER 20: A general view of atmosphere is pictured during the Intimissimi on Ice - OperaPop at the Arena di Verona on September 20, 2014 in Verona, Italy. The world diverted their eyes away from the catwalks of Milan to the Arena di Verona, where Intimissimi showed off their latest styles to the press and public on the spectacular frozen over amphitheatre. (Photo by Andreas Rentz/Getty Images for Intimissimi)](https://static.sky.it/images/skytg24/it/economia/2020/07/02/coronavirus-abitudini-consumi-italiani-lockdown/14_abituduni_covid_getty.jpg.transform/gallery-horizontal-mobile/279e16e1257b5d87dbaf64334939df7b10f77956/img.jpg)
Inoltre, circa un italiano su tre sarebbe disponibile a pagare di più per assistere a eventi culturali dal vivo. Una quota che tra gli appassionati arriva a superare anche il 50%
I concerti dopo il coronavirus: ecco come sarà la musica live secondo i cantanti. FOTO